Drivhuset Intervjuar

Mpire

Mohammad Selwaye driver marknadsföringsbyrån Mpire: ”Vi ville skapa något stort i vårt nya hemland”

Mohammad studerade design och produktion i 4 år men kunde inte slutföra sina studier på grund av kriget i Syrien. Efter att ha kommit till Sverige träffade han likasinnade och under en fisketur bestämde de sig för att starta företag tillsammans. Idag driver Mohammad den digitala marknadsföringsbyrån Mpire tillsammans med kollegorna Albert, Simo, Sai och AL-Rabea.

Berätta om dig och om ditt företag!

- Jag är en ambitiös och kreativ grafisk designer. Just Branding Design brinner jag lite extra för och jag har över 10 års erfarenhet från branschen.

I Syrien gick jag Design & produktionsprogrammet i 4 år men på grund av kriget kunde jag inte slutföra mina studier. Efter att ha kommit till Sverige träffade jag några likasinnade som också ville skapa något stort i vårt nya hemland. Tillsammans med Al-Rabea (DOP), Sai (Webutvecklare), Simo (marknadsförare) och Albert (film) bestämde vi oss för att starta Mpire. Redan från början insåg vi att vi är starkare tillsammans. Vi har en bra rollfördelning både när det gäller interna uppgifter som externa och framförallt så har vi jättekul tillsammans.

”Bra marknadsföring kan vara avgörande för om en startup överlever startfasen eller inte”

Mpire är en digital marknadsföringsbyrå med internationella ambitioner. Vi tror starkt på det digitala där framtiden ligger. Samtidigt så ser vi att den bästa marknadsföringen kräver en mix av olika verktyg som får anpassas efter våra kunder och de behov och utmaningarna de har. Vi är nischade mot startups där vi har olika paketpris som hjälper dem att komma igång. Bra marknadsföring kan vara avgörande för om en startup överlever startfasen eller inte.

Tjänsterna som Mpire erbjuder är bland annat digital marknadsföring så som online strategy, social media marketing, search engine marketing. Reklamtjänster så som grafisk profil, logotype, branding print, packaging design, film och bild samt även webbutveckling däribland hemsidor och applikationer.

”Det häftiga med det hela är att vi alla har olika bakgrunder, jobbat i ett antal länder, behärskar olika språk och har olika kompetenser.”

- Att starta eget har alltid varit ett mål, dock så var det lite svårt att göra det innan jag kom till Sverige. Jag bestämde mig för att först lära mig språket och få lite erfarenhet om hur marknaden ser ut. Det finns många aktörer att få hjälp och råd ifrån när man vill starta eget, som Drivhuset till exempel. För mig var det viktiga för att kunna ta steget till att starta företaget att ha rätt personer med mig. När jag hittade mig till dessa så blev vägen klarare, säger Mohammad.

Hur kom ni på idén?

- Sai (webbutvecklare) är min kusin. Med honom har jag alltid bollat idéer och han var också sugen på att göra något. De andra kollegorna har vi lärt känna på fritiden. Vi åkte ut och fiskade en solig dag, där kläcktes idén med att vi kompletterar varandra och vi alla var sugna på att driva företag. Så varför inte göra det tillsammans?  

- Det häftiga med det hela är att vi alla har olika bakgrunder, jobbat i ett antal länder, behärskar olika språk och har olika kompetenser. Detta är något vi tror starkt kommer att gynna det svenska företaget. Vi vill vara digitala, men det innebär också att vi blir globala.

Vart är ni i företaget nu?

- Vi är inte riktigt etablerade än. Vi har varit i gång i ett år och vi är fortfarande i startup-fasen. Här testar vi olika teorier och sätt att jobba på. Vi ser det som en period för oss nu att testa marknaden och påvisa att vi är unika i det vi gör, både till bakgrund och utförandet.

”Drivhuset är en erfaren och lyhörd aktör. Det var självklart för oss att ta kontakt med Drivhuset när vi skulle starta”

Vad har ni för mål med företaget?

- Vår vision är just att bygga ett imperium. Vårt mål är att hjälpa de svenska företagen och startups i synnerhet att marknadsföra sig bättre.

Varför sökte du dig till Drivhuset?

- Drivhuset är en erfaren och lyhörd aktör som känner till de unga entreprenörernas behov. Så det var självklart för oss att ta kontakt med Drivhuset för att se hur de kunde stötta oss när vi skulle starta.

På vilket sätt har Drivhuset hjälpt dig i ditt entreprenörskap?

- Jag träffade Drivhuset och upplevde dem som väldigt hjälpsamma och trevliga. De berättade om de olika vägledningsprogrammen de har och även om hur vi kan hitta våra kunder, startups som är i brist av digital marknadsföring och de traditionella reklamtjänsterna.

”Att driva företag är en helt annan känsla jämfört med om man jobbar hos någon annan”

Vad är det bästa med att driva eget företag?

- Efter nästan ett år är Mpire en del av mig nu. När man driver sitt företag är det en helt annan känsla jämfört med om man jobbar hos någon annan. Man har mycket ansvar, och allt har sin konsekvens. Men man får ändå en kick av det. Det går inte att beskriva den känslan när man har vunnit en deal, eller när kunden visar uppskattning för den hjälpen vi givit. Det är bara underbart!

Vad kan du ge för tips till någon som vill starta företag? Hur gjorde du för att våga ta steget?

- Man måste våga drömma stort. Utan drömmar har vi inga mål. Men det gäller att våga ta beslut, ta ansvar för de besluten man tar och tro på sig själv. Viktigaste av allt är att hitta vart man kan göra skillnad och våga ta steget dit.

Besök Mpires hemsida genom att klicka här.

Vill du boka en vägledning med Drivhuset? Klicka här. 

 

Läs fler intervjuer

         

Unison Watches                                  Märy Design                             

         

Foraldrahandledning.se                      Laddkoncept