Drivhuset Intervjuar

Moodie

Anna Björling bakom Moodie: ”Att jobba hårt och mycket är vi vana vid. Men när, var och hur, det bestämmer vi själva!”

Efter 18 år inom modebranschen föddes en önskan om frihet. Målet blev att starta en inspirerande webshop med egentillverkade, coola, kvalitativa barnkläder till schyssta priser. Idag driver Anna och Bea Björling företaget Moodie.

Berätta om dig och om ditt företag!
- Moodie är ett varumärke för baby & barn som drivs av mig och min svägerska Bea Björling. Vi fokuserar på coola, sköna vardagsplagg till kidsen. Vår design är grafisk och enkel med en förkärlek till svart och vitt.

Moodie är ett webbaserat företag och idag finns företaget i en nyöppnad studiobutik i Borås som rymmer både showroom, kontor, fotostudio, lager och plock/pack för webborder.

”Genom vårt möte med Drivhuset kunde vi finslipa på vår affärsplan innan vi träffade våra investerare”
 

Varför sökte ni er till Drivhuset?
- Vi kom i kontakt med drivhuset när vi hade gjort vår första affärsplan. Vi hade redan bestämt oss för att köra igång och hade det mesta uttänkt och klart men kände att vi ville se om vår affärsplan höll måttet. Vi fick tips av Almi att vi kunde få bra vägledning genom Drivhuset.

På vilket sätt har Drivhuset hjälpt dig i ditt entreprenörskap och företagande?
- Vi hade redan från början en krass, realistisk syn på vad det skulle innebära att starta eget. Den förstärktes bara och genom vårt möte mer Drivhuset kunde vi finslipa vår affärsplan ytterligare innan vi träffade våra investerare. Det gav oss ett lugn och trygghet att veta vad vi hade på fötterna så att säga innan vi satte oss i dessa möten.

”Det var friheten som drev oss från början”
 

Vart är ni er ert företag i dag?
- Idag är vi i en spännande tillväxtfas. Målet nu är att etablera oss på marknaden. Nå ut till kunderna! Nästa steg är att påbörja samarbeten med återförsäljare.

Vad är det bästa med att driva eget företag?
- Frihet! Det var också det som drev oss från början att ta det här steget. Att jobba hårt och mycket är vi vana vid. Men när, var och hur, det bestämmer vi själva!

”Det är superbra att bli lite ifrågasatt”
 

Vilka är dina bästa tips för att våga starta företag?
1. Börja med att göra en affärsplan. Det finns allt från enkla till avancerade mallar på nätet. Att lägga ner mkt energi på sin affärsplan gör att man tvingas tänka igenom sin affärsidé ordentligt. Är idén verkligen realistisk och genomförbar? Hitta någon opartisk, erfaren person att bolla med. Det är superbra att bli lite ifrågasatt!
2. Gör en realistisk budget med hjälp av Almi. Håll i pengarna! Vi utmanade oss själva första året med att hålla kostnader till ett minimum. Vi fick tag på ett lite ruffigt men gratis kontor och lager. Vi hämtade övergivna kontorsmöbler som vi fixade till. Det blev som en sport för oss, att inte göra åt några pengar i onödan. När det hade gått ett år och vi hade råd så flyttade vi till nya fina lokaler.
3. Nätverka! Det finns ofta mycket erfarenhet i sin omgivning. Lyssna och lär.

Besök moodie.se

Vill du boka en vägledning med Drivhuset? Klicka här. 

 

Läs fler intervjuer

         

Unison Watches                                  Märy Design                             

         

Foraldrahandledning.se                      Laddkoncept 

         

Mpire                                                 Earth Bite