Framgång: Josefin Liljeqvist vinner flipday

Nyhet 7 sep 2016 Skrivet av: Hanna Mörck

Josefin Liljeqvist vinnare till 30 000 kr i tävlingen Flipday. Pengarna går till att utveckla affärsidén med ett spårningssystem för ett hållbart mode.

Utdrag ur UNT Uppgång:

Hennes övergripande mål är att företag, designers och konsumenter ska bli mer medvetna och tänka efter innan de köper en lädervara.

– Att ta bättre hand om djuren i modeindustrin är egentligen hela affärsidén. En repa på en produkt kan mycket väl vara ett läkt ärr som djuret fått när det betat utomhus. Då är det snarare ett värde för produkten snarare än en defekthet, vilket det tyvärr ofta ses som, säger Josefin Liljeqvist.

Vinsten på 30 000 kronorna kommer att användas till att utveckla spårningssystemet och planen är att lansera en mindre kapselkollektion inom ett halvår.

Läs hela artikeln i UNT Uppgång här.