Nyhet: Liften som kan bli ett lyft

Nyhet 1 mar 2016 Skrivet av: Hanna Mörck

Drivhuset-entreprenörerna Erik Englund och Niclas Stjernberg med bolaget Boardie berättar om sin idé i UNT. Så alla skidåkare, se upp i backen, snart finns boardie i en lift nära dig!

Här är texten från artiklen i UNT:

En ankarlift som inte är obekväm och som genererar pengar. Det har Uppsala-företaget Boardie tagit fram.

Erik Englund och Niclas Stjernberg har genom åren spenderat mycket tid i skidbacken och därmed även mycket tid i ankarliften.

– För ett par år sedan började vi att fundera på hur oskön ankarliften faktiskt är. Oftast tar det längre tid att ta sig upp för backen än ner för den och vi tänkte att resan upp borde gå att spendera på ett bekvämare sätt, ­berättar Niclas Stjernberg.

Enkel högstadiefysik var nyckeln till det som skulle bli deras innovation, nämligen att tryck är kraft per areaenhet.

– Vi tänkte att om ytan vore större skulle kraften fördelas bättre och det skulle bli bekvämare, säger ­Niclas Stjernberg.

Den enkla idén har de lyckats spinna vidare på och utvecklat Boardie, en bekväm ankarlift som går att förändra i utseende och som dessutom har en effektiv annonseringsyta vilket gör att den också genererar pengar till skidanläggningen.

Förra sommaren bestämde de sig för att strunta i sommarjobb och i  stället testa om idén hade bärkraft. Med hjälp från bland andra Almi och Drivhuset lyckades de få in finansiering och ta fram prototyper.

Responsen från de svenska skidanläggningarna var idel positiv och nu har de anställt ytterligare en person, Sanna Grönlund, som de lärde känna när alla tre läste masterprogrammet i industriell ledning och innovation på Uppsala universitet. Planen framåt är att produkten ska lanseras till nästa skidsäsong, 2016-2017.

– Vi tycker att entreprenörskap är väldigt kul. Det är lite av vår passion och det har nog betytt mycket för att allt faktiskt har fungerat. Nu kör vi stenhårt framåt, gasen i botten, säger Niclas Stjernberg.

Läs artikeln i UNT